021-37628

ام دی اف چیست؟ مراحل تولید و انواع MDF

ام دی اف چیست؟|مراحل تولید و انواع MDF

تاریخچه ام‌دی‌اف به اوایل قرن بیستم میلادی باز می‌گردد. اولین بار در سال 1925، ویلیام میسون، دوست و همکار توماس ادیسون، به طور تصادفی ام دی اف را در حین آزمایش با الیاف چوب و رزین مصنوعی کشف کرد. در دهه 1940، تولید ام‌دی‌اف در ایالات متحده آغاز شد و به تدریج در سایر نقاط جهان نیز رواج پیدا کرد. در دهه 1960، اولین کارخانه تولید ام‌‌‌دی‌اف در ایران تأسیس شد. MDF، فراتر از یک ورق ساده و دروازه‌ای به سوی دنیایی از خلاقیت و زیبایی است. تنوع بی‌نظیر طرح‌ها و رنگ‌ها، کاربردهای گسترده و مزایای منحصر به فرد، آن را به انتخابی ایده‌آل برای دکوراسیون داخلی و نمای خارجی ساختمان تبدیل کرده است.

تاریخچه ام‌دی‌اف به اوایل قرن بیستم میلادی باز می‌گردد. اولین بار در سال 1925، ویلیام میسون، دوست و همکار توماس ادیسون، به طور تصادفی ام دی اف را در حین آزمایش با الیاف چوب و رزین مصنوعی کشف کرد. در دهه 1940، تولید ام‌دی‌اف در ایالات متحده آغاز شد و به تدریج در سایر نقاط جهان نیز رواج پیدا کرد. در دهه 1960، اولین کارخانه تولید ام‌‌‌دی‌اف در ایران تأسیس شد.

MDF، فراتر از یک ورق ساده و دروازه‌ای به سوی دنیایی از خلاقیت و زیبایی است. تنوع بی‌نظیر طرح‌ها و رنگ‌ها، کاربردهای گسترده و مزایای منحصر به فرد، آن را به انتخابی ایده‌آل برای دکوراسیون داخلی و نمای خارجی ساختمان تبدیل کرده است.

به همین بهانه با هم در این مقاله سعی می‌کنیم به سوال مهم ام‌دی‌اف چیست پاسخ دهیم، همچنین به مراحل تولید و انواع آن بپردازیم.

ام دی اف چیست؟

ام‌دی‌اف (MDF) مخفف عبارت Medium Density Fibreboard به معنی تخته فیبر با چگالی متوسط است. این نوع تخته چوبی از الیاف چوب نرم و سخت به همراه چسب رزین و موم تحت فشار و حرارت بالا تولید می‌شود. ام دی اف به دلیل خواص و مزایای متعددی که دارد، به یکی از پرکاربردترین مواد در صنعت چوب تبدیل شده است که در وسایلی مانند مبلمان، سرویس خواب و کابینت آشپزخانه به کار گرفته می‌شود.

ام‌دی‌اف چیست

فرق نئوپان و ام دی اف

برای شناخت بهتر ام‌دی‌اف لازم است بدانید که تخته چوب‌های با چگالی بالا(HDF) و کم (نئوپان) نیز وجود دارد. نئوپان از ذرات چوب بسیار کوچک مثل خاک اره ساخته می‌شود که باعث تولید ارزان‌تر اما با مقاومت کم‌تر نسبت به MDF می‌شود.

 در ساخت HDF نیز به جای چسب، از گرما و پرس بیشتر استفاده می‌کنیم. این کار درکنار افزایش قیمت تمام‌شده اچ دی اف، مقاومت آن را نیز بالا می‌برد.

مراحل تولیدMDF چیست؟

تولید ام دی اف شامل مراحل مختلفی است که به طور خلاصه در زیر شرح می‌دهیم:

1. آماده‌سازی مواد اولیه

  • چوب: برای تولید ام دی اف معمولا از چوب‌های نرم وسخت ماننند کاج، صنوبر و بلوط استفاده می‌کنیم.
  • مواد شیمیایی: رزین‌های مصنوعی مانند اوره فرمالدهید و ملامین فرمالدهید به عنوان چسب، برای اتصال الیاف چوب به کار می روند.
  • آب: برای تنظیم رطوبت و چسبندگی مواد اولیه از آب کمک می‌گیریم.

2. خرد کردن چوب و تولید الیاف

در فرایند خرد کردن چوب برای نفوذ سریع بخار آب به داخل آن و تولید الیاف سالم لازم است چوب‌ها را با ابعاد ثابت و یکسان تولید کنیم که بهترین وسیله برای این منظور دستگاه خردکن نوع دیسکی است.

پس از شستشو و الک‌کردن، خرده چوب‌ها برای تولید الیاف وارد آسیاب دیسکی می‌شوند. در این مرحله خرده چوب‌ها به وسیله تکنولوژی آسیاب دیسکی تحت بخار اشباع با فشار بالا و درجه حرارت حدود 150 الی 180 سانتیگراد پخته می‌شوند تا لیگنین آنان کاملا نرم شود. سپس در قسمت انتهای سیکل بخارزنی به کمک یک مارپیچ حلزونی به مرکز دستگاه جدا کننده الیاف منتقل می‌شوند.

3. مخلوط الیاف با چسب

الیاف چوب با رزین و سایر مواد شیمیایی در مخلوط‌کن‌های بزرگ ترکیب می‌شوند و همزمان رطوبت مخلوط به دقت تنظیم می‌گردد تا به چسبندگی و کیفیت مطلوب برسیم. جهت کاهش قابلیت جذب آب تخته فیبرها، لازم است مقداری پارافین به الیاف اضافه شود.

4. خشک‌کردن الیاف

قبل از فرایند پرس باید رطوبت داخل الیاف را به کم‌ترین میزان خود برسانیم. رطوبت باعث پدیدار ‌شدن بخار آب و محبوس شدن آن بین ذرات الیاف می‌شود که در نهایت سبب شکافته‌شدن الیاف پس از پرس خواهد شد. معمولا رطوبت الیاف قبل از ورود به دستگاه خشک‌کن حدود 50% است که پس از آن به حدود 6 الی 12% می‌رسد.

5. فرمینگ و پرس

مخلوط الیاف به طور یکنواخت روی تسمه نقاله پهن می‌شود و همزمان تحت فشار و حرارت بالا قرار می‌گیرد تا به یک ورق ام دی اف تبدیل ‌گردد. معمولا سیکل پرس کوتاه بوده و درجه حرارت به 400 درجه فارنهایت می‌رسد.

6.خنک‌سازی و سنباده‌زنی

ورق ام دی اف پس از خروج از پرس، در قسمت خنک‌سازی قرار می‌گیرد و سپس برای آمادگی جهت روکش‌زدن، عملیات سنباده‌زنی روی آن انجام می‌شود تا سطحی صاف و صیقلی داشته باشیم.

7. روکش‌کردن

معمولا برای روکش‌کردن سطح MDF از کاغذهای آغشته شده به پلی استر، فنلیک و ملامین استفاده می‌کنیم. این کار به وسیله غلطک‌های موجود در دستگاه پرس غلطکی انجام می‌شود. باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان رطوبت ورق از 6% بالاتر نرود چون بخار آب از سطح این کاغذها عبور نخواهد کرد.

مراحل تولید MDF

کلاس‌بندی انواع MDF

ام دی اف بر اساس نوع چوب و ضخامت به کلاس‌های مختلفی تقسیم می‌شود که با هم به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کلاس A

ام دی اف کلاس A نوعی از این تخته با کیفیت بالا است که از نظر ظاهری و فنی نسبت به انواع دیگر آن برتری دارد. این کلاس با وجود ضخامت نازک، از چگالی بالایی برخوردار هستند. از دیگر ویژگی‌های کلاس A می‌توان به سطح صاف و یکنواخت و تنوع در طرح و رنگ آن اشاره کرد. تمامی این ویژگی‌ها منجر به استفاده در مواردی نظیر کابینت آشپزخانه، دیوارپوش، در و پنجره و … می‌شود.

کلاس B

ام دی اف کلاس B نوعی از این تخته با ضخامت بالا است که برای مصارف خاص مانند ماشین‌کاری و ساخت روکش‌های برجسته و نقش‌دار استفاده می شود.

کلاس C

این مدل MDF با کیفیت متوسط و فرمالدهید کم ​​است که برای مصارف عمومی مانند ساخت مبلمان، کابینت و قفسه کتاب استفاده می‌شود. این نوع ام دی اف برای پروژه هایی ایده آل است که به دنبال تعادل بین کیفیت و قیمت هستند.

انواع ام‌دی‌اف

کلاس D

کلاس D نوعی ام دی اف با مقاومت بالا در برابر رطوبت است که برای استفاده در مکان های مرطوب مانند حمام، آشپزخانه و فضای باز مناسب است.

کلاس E

کلاس E با استفاده از مواد حشره کش و ضد قارچ تولید می شود. از این رو این نوع ام دی اف در برابر نفوذ حشرات و قارچ‌ها مقاوم است. این ویژگی باعث می‌شود استفاده از MDF  کلاس E در مناطق گرمسیری و جنگلی که احتمال نفوذ حشرات و قارچ ها وجود دارد، ایده آل باشد.

کلاس F

کلاس F به دلیل استفاده از مواد نسوز و فایبرگلاس، مقاومت بالایی از خود در برابر آتش نشان می‌دهد که برای استفاده در مکان‌هایی مانند هتل‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس که نیاز به ایمنی در برابر آتش‌سوزی دارند، مناسب است.

کلاس H

کلاس H به نوعی از ام دی اف با چگالی پایین (LDF) اشاره دارد که به عنوان عایق حرارتی و صوتی به کار می‌رود. به طور کلی برای عایق‌بندی دیوار، سقف، درب و پنچره‌ها از این مدل استفاده می‌کنیم.

کلاس I

این MDF برای زیبایی بیشتر دارای روکش‌های پلاستیکی یا ملامینه است. این روکش‌های براق و ضدخش در برابر رطوبت مقاوم هستند و به منظور روکش زینتی روی نئوپان و ام دی اف کشیده می‌شوند.

کلاس J

کلاس J به نوعی از ام دی اف قالب‌گیری شده اشاره دارد که برای ساخت درب های چوبی به کار می‌رود. ام دی اف کلاس J به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، به راحتی قالب‌گیری می شود و می‌توان طرح‌های مختلفی را روی آن ایجاد کرد.

کلاس K

کلاس K ام دی اف نوعی ام دی اف خام است که کاربردهای متنوعی در صنعت چوب و ساختمان دارد. از کاربرد‌های این کلاس می‌توان به ساخت ستون‌های داخل ساختمان، پارتیشن‌بندی و ساخت اسباب‌بازی اشاره کرد.

کلاس L

ام دی اف کلاس L دارای روکش پلاستیکی به نام هایگلاس است که از جنس پلکسی‌گلاس یا پلی‌کربنات می باشد که به دلیل داشتن سطح براق و صیقلی، زیبایی و درخشش خاصی بهMDF  می‌بخشد. امروزه از این کلاس در ساخت انواع کابینت حمام و آشپزخانه استفاده می‌شود.

سخن پایانی

ام‌دی‌اف، تجلی خلاقیت، زیبایی و کارایی است. با این تخته چوبی، دنیایی از امکانات پیش روی شماست تا رویای خود را از فضایی ایده‌آل به واقعیت تبدیل کنید. با ام‌دی‌اف می‌توانید خانه‌ای مدرن و شیک با فضایی گرم و صمیمی یا مکانی اداری مقاوم و باصرفه خلق کنید.

هلدینگ مدحت با سابقه‌ی طولانی و درخشان، به عنوان مرجعی قابل اعتماد در صنعت چوب، همچون ام دی اف و پلای‌وود شناخته شده است. این شرکت با تکیه بر تخصص و دانش فنی خود، محصولات بی‌نظیری را به بازار عرضه می‌کند که مصداقی از کیفیت و مرغوبیت هستند. شما می‌توانید برای کسب اطلاع بیشتر در این رابطه با ما تماس بگیرید.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

فهرست موضوعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *